poniedziałek, 21.05.2018

Spektakle

Monodram interaktywny w wykonaniu Andrzeja Seweryna

Scena DużaWOKÓŁ SZEKSPIRA


Teatr Polski - Warszawa

scenariusz: Piotr Kamiński, Jerzy Klesyk, Andrzej Seweryn
koncepcja artystyczna: Andrzej Seweryn
• czas trwania spektaklu 1.50 h

Przedstawienie inspirowane spektaklem „Wyobraźcie sobie” w reż. J. Klesyka w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie



Od Teatru: Andrzej Seweryn w interaktywnym dialogu z widzem opowiada o świecie Szekspira. Pokazuje człowieka w chwilach triumfu, zwątpienia i klęski. Rozmawia o ludzkich słabościach, a równocześnie o sile marzeń. Najpiękniejsze fragmenty arcydzieł Szekspira – „Hamleta”, „Romea i Julii”, „Henryka V”, „Burzy”, „Ryszarda III”, „Sonetów” i wielu innych – układają się w fascynującą opowieść o rozmaitych doświadczeniach i stanach emocjonalnych człowieka.

- Stojąc na pustej scenie Andrzej Seweryn w fascynujący sposób daje przypowieść o magii teatru, ale też ludzkim losie /.../. Znakomicie żongluje konwencjami. Wielokrotnie zaskakuje. Potrafi być tragiczny, wzruszający, poetyczny, czasem ironiczny i prześmiewczy. Ze wzruszeniem słucha się jego spowiedzi Króla Leara. W pamięci pozostaje monolog Henryka V. Na początku kreowany przez niego bohater przypomina strzęp człowieka: starego, zmęczonego, wyczerpanego. Nagle, gdy widzi scenę, młodnieje w oczach /.../, „zmęczenie kryjąc dostojeństwa blaskiem”/.../. Aktor potrafi nawet przeobrazić sie w Julię, która ufnie marzy o wielkiej miłości. Majstersztykami są etiudy wpisane w monolog Jakuba z „Jak wam się podoba”/.../.
To spotkanie z Szekspirem i Sewerynem jest wielką lekcją teatru, ale i przejmującą opowieścią o samotności artysty.
Jan Bończa-Szabłowski, „Rzeczpospolita”

- Andrzej Seweryn – pisze Tomasz Mościcki – jest młodzieńcem, po chwili przeobraża się w starca, gra wielkich tego świata i szekspirowskich prostaków. Jest mężczyzną, po chwili kilkoma gestami staje się postacią kobiecą. Przechodzi błyskawiczne przemiany, nie daje nam czasu na przyzwyczajenie się do oglądanej postaci /.../ i to wszystko czyni Seweryn z precyzją w naszym kraju coraz trudniejszą do zobaczenia – a co gorsza – do wyegzekwowania. Po niedawnych odejściach największych mistrzów słowa nie gości już na naszych scenach polszczyzna tak czysta, nasycona emocjami o najlżejszych niuansach. Mowa – choć trudno w to uwierzyć tym, którzy z takim teatrem się nie zetknęli – była naprawdę ważną częścią dzieła teatru. Seweryn tym monodramem przywraca wiarę, że tak jest /.../.
„Dziennik Gazeta Prawna”

Galerie zdjęć ze spektaklu


Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 oraz Budżetu Państwa.