czwartek, 16.08.2018

Spektakle

Stanisław Wyspiański

Scena DużaXXI Olsztyńskie Spotkania Teatralne - WESELE


Teatr Malabar Hotel – Warszawa

21.03.2013
czwartek
godz.19:00
Scena w CEiIK-u
2:00

Stanisław Wyspiański
WESELE


scenariusz:
Marcin Bartnikowski

reżyseria i scenografia:
Magdalena Czajkowska
Marcin Bartnikowski


projekty lalek:
Marcin Bikowski

muzyka:
Anna Świętochowska

W spektaklu wykorzystano fragmenty Akropolis i Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego oraz List Lucjana Rydla do Elizy Orzeszkowej.

występują:
Agnieszka Baranowska
Magdalena Czajkowska
Katarzyna Grajlich
Małgorzata Krawczenko
Natalia Sakowicz
Marcin Bikowski
Marcin Bartnikowski
Bartosz Budny
Mateusz Trzmiel


Od Zespołu: Teatr Malabar Hotel istnieje od września 2009r. Wyłonił się z niezależnej grupy teatralnej Kompania Doomsday, która po pięciu latach działalności przestała dawać premiery, a znaczącą część swego repertuaru przekazała dwóm nowym zespołom, dotąd działającym w jej obrębie, Malabar Hotel zaś wystartował ze spektaklami: Alicja?, Baldanders, Kąsanie poszerzonych następnie o dalsze pozycje repertuarowe - Matka, Skrawki, Głośniej!, Sprawa Dantona, Samowywiad, Wesele.
Nazwa teatru została zaczerpnięta z twórczości Witkacego. Malabar to abstrakcyjna przestrzeń, gdzie nikt z nas nie dotarł. To mieszanka tęsknoty za nieznanym, połączenie Witkacowskiego absurdu i naszych niedojrzałych marzeń teatralnych, które – mamy nadzieję – na oczach widzów będą dorastać i dochodzić do głosu, nigdy nie dorastając ostatecznie.
Malabar Hotel to teatr, w którego centrum zainteresowań znajduje się forma, zarówno ta, rozumiana po Witkacowsku, jak ta, związana z teatrem plastycznym i lalkowym. Wokół tego centrum krążą inne elementy teatralne, wcześniej charakteryzujące spektakle grupy. Zespół kontynuuje nurt przedstawień Marcinów Bartnikowskiego i Bikowskiego, zapraszając także do współpracy innych reżyserów i scenografów.

- Znakomity teatr niezależny wziął na warsztat sztandarową polską sztukę – Wesele. I wygrywa ją po mistrzowsku – z humorem, świetnie radząc sobie z młodopolską frazą, grając z lekkością, której wiele teatrów może im pozazdrościć /…/. Widzowie dostają aktorstwo najwyższej próby. Takie, które obywa się właściwie bez scenografii, wypełnia sobą całą scenę, która w jednej chwili zamienia się w roztańczoną wiejską chatę /…/. Ich największym środkiem wyrazu jest głos, świetna choreografia. Zagrać Wesele z prostotą, uniwersalnie, bez przekombinowań, a jednocześnie pozostając blisko dramatu, skupiając się na relacjach międzyludzkich - to prawdziwa sztuka. Chapeau bas.

Monika Żmijewska, „Gazeta Wyborcza – Białystok” 2012

- Godne wystawienie jednego z najważniejszych polskich dramatów narodowych, to nie lada wyzwanie. Jak specyficzny język Młodej Polski oraz realia przełomu XIX i XX wieku oddać w pełni, przekazać w atrakcyjny, ale też zrozumiały sposób? Patent na to znalazł niezależny Teatr Malabar Hotel /…/. Spektakl to idealny dowód na to, że przy minimum środków specyficzną istotę dramatu Stanisława Wyspiańskiego można oddać w sposób pełny i niezwykle ciekawy. Wystarczy dobre aktorstwo, przemyślana choreografia, śpiew, paradoksalnie skromna scenografia i niewielka liczba aktorów /…/.
Scena Wesela to niemal pusta przestrzeń, w której najistotniejsze są postacie ze sztuki, ich dylematy i wzajemne, nierzadko skomplikowane relacje. To nie suto zastawiony stół czy skoczne zabawy weselników są najważniejsze. W tej historii to ruchy, gesty i dialogi bohaterów najlepiej obrazują ich osobowość i potrzeby. Pozostając bardzo blisko oryginału, twórcy odczytali tekst na nowo. Nie oznacza to, że go spłycili czy pominęli ważne kwestie. Nie brakuje pytań o los i tożsamość Polaków, naszą gotowość do działania we wspólnej sprawie.
Realizacja Teatru Malabar Hotel pokazuje to co w tekście Wyspiańskiego najistotniejsze: ten dramat wcale nie jest odległą historią, która dzieje się tylko na scenie, że można i należy opowiadać o nim dziś. Oto Polaków portret własny /…/.

Anna Kopeć, „Kurier Poranny” 2013


Galerie zdjęć ze spektaklu


Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 oraz Budżetu Państwa.