czwartek, 13.12.2018

Spektakle

DEMOLUDY 2013 - idea i repertuar


Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie
Międzynarodowy Festiwal Teatralny DEMOLUDY
7. edycja
Światy euforii, nostalgii i zatracenia.
19-23 listopada 2013
www.demoludy.art.pl


Teatr Na zábradlí (Czechy)
Dora Viceníková
„Korespondencja V+W”

reżyseria: Jan Mikulášek

20 listopada (środa), godz. 19.00
Scena Kameralna
czas: 150 min., bilet: 20 zł

Jiří Voskovec i Jan Werich tworzyli w przedwojennych Czechach legendarny duet autorski. Po 1948 roku Werich zdecydował się zostać w ojczyźnie, Voskovec wybrał emigrację. Ich przyjaźń ocalała dzięki listom. Twórcy spektaklu w poetycki sposób kreślą obraz dwóch artystów żyjących po dwóch stronach żelaznej kurtyny. To jednocześnie intymny dialog starzejących się ludzi na tle straceńczej epoki. Wiele w nim wątków o przemijaniu, o minionych miłosnych związkach, o narastającym lęku przed tym, co nieuchronne.
Dla wszystkich, którzy nabierają nowotechnologicznej pewności, że przyjaźń, ludzki los i rozmowę z drugim człowiekiem można zawrzeć w serii esemesów.
________________________


Teatr im. Józefa Katony (Węgry)
„Musik, Musikk, Musique”
reżyseria: Réka Pelsőczy

21 listopada (czwartek), godz. 19.00
Duża Scena
czas: 90 min., bilet: I strefa – 50 zł, II strefa – 40 zł

Jakby powiedział krytyk teatralny młodego pokolenia: megawypasiony spektakl, który wbija publiczność w krzesła i ani przez chwilę nie daje odetchnąć. Olśniewające kostiumy, brawurowe aktorstwo, grana na żywo muzyka. A przede wszystkim: wędrówka przez europejskie kabarety z lat 20. i 30.: od Francji, przez Niemcy, Skandynawię, po Bałkany, wzbogacona elementami „mix-żonglerki” i akrobatyki. Innymi słowy: teatralne widowisko-szaleństwo w czystej postaci i na przekór upiornej logice śmierci w pierwszej połowie XX wieku.
Dla wszystkich, którzy wiedzą, że to nie grzech pomylić życie z kabaretem i zatracić się w nim bez pamięci.
________________________


Teatr Narodowy w Bukareszcie (Rumunia)
Lia Bugnar
„Dziewczyna z kina Tęcza”
reżyseria: Lia Bugnar

22 listopada (piątek), godz. 19.00
Scena Kameralna
czas: 80 min., bilet: 25 zł

Tania przed transformacją pracowała w kinie „Tęcza”. Jej obecne życie przypomina lustro, w którym odbija się wyłącznie przeszłość. Kobieta wspomina dzieciństwo, rodziców, młodość, a zwłaszcza niespełnione marzenie, by zostać tancerką, no i radzieckie filmy z piosenkami, które nawet dzisiaj potrafi zaśpiewać. Im bardziej uświadamia sobie własną starość, tym namiętniej, gorliwiej snuje nostalgiczną opowieść o czasie utraconym. Pamięć zaczyna przypominać hipnotyczny seans – o wiele prawdziwszy niż istnienie „tu i teraz”.
Dla niedowiarków, że za komuny mogło istnieć coś takiego, jak Rumunia o twarzy roześmianej i kochającej życie dziewczyny.
___________________________________


Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi (Polska)
Jarosława Pulinowicz
„Marzenie Nataszy”
reżyseria: Nikołaj Kolada

23 listopada (sobota), godz. 19.00
Scena Kameralna
Czas: 100 min., bilet: 30 zł

Światy nam się gettyzują. Biedni – biednieją, bogaci potykają się o własne bogactwo w strzeżonych osiedlach. W „Marzeniu Nataszy” dochodzi do spotkania dwóch nastolatek, które łączy chyba tylko jedno: imię. Pierwsza pochodzi z zapyziałej prowincji i swoje ubóstwo skrywa pod maską buntowniczości. Bogata to obywatelka stolicy, rozpieszczona telewizyjna gwiazdka. Różni je wszystko: zainteresowania, ambicje, plany na przyszłość. Można by pójść o zakład, że ich spotkanie będzie katastrofą.
Dla wszystkich, którzy stygmatyzują młodych, widząc w nich egoistów i bezwzględnych strategów własnych przyjemności.
____________________________________


Czytania performatywne:

Izabela Filipiak „Moje życie królicze” (Polska) – reż. Małgorzata Warsicka
20 listopada (środa), godz. 17.00, Scena Margines
czas: 50 min., bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie Teatru

Opowieść o „domowym szczęściu” pary lesbijek, utrzymana w konwencji farsy. Miłość lesbijska jest tabuizowana przez telewizor – reprezentanta „heteroseksualnego reżimu”. Kochanki postanawiają odwrócić role: telewizor ląduje na kanapie w roli widza, kobiety zajmują jego miejsce na stoliku, by przeprowadzić transmisję ze świata „nienormatywnych” związków.


Michaela Zakut’anska „Janosik (007)” (Słowacja) – reż. Adriana Totiková
21 listopada (czwartek), godz. 17.00, Scena Margines
czas: 50 min., bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie Teatru

Kim dzisiaj byłby Janosik? Jamesem Bondem dla ubogich, Markiem Zuckenbergiem dla wykluczonych z wirtualnych rajów, a może sfrustrowanym lewicowcem lub działaczem organizacji pozarządowej? Sztuka Zakut’anskiej jest współczesną projekcją „Janosikowego” mitu, chwilami kabaretową wariacją na jego temat, ukazaną z perspektywy młodego człowieka.


István Tasnádi „Cyber Cyrano” (Węgry) – reż. Ula Kijak
23 listopada (sobota), godz. 17.00, Scena Margines
czas: 50 min., bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie Teatru

Sztuka o potędze manipulacji i zdobywaniu władzy w internetowej przestrzeni. Główna bohaterka, wzorem sławnego poprzednika – Cyrana de Bergerac – podszywa się pod fikcyjne postaci, przejmując w świecie wirtualnym kontrolę nad uczuciami i postępowaniem swoich przyjaciół. Cyber-władza okazuje się władzą niebezpiecznie realną.
______________________________


Zdarzenia i ciała – wernisaż fotografii Radu Afrima
19 listopada (wtorek), godz. 18.00
Foyer Dużej Sceny, wstęp wolny

Monica Voitovici, kuratorka wystawy: „Miłośnicy teatru Radu Afrima zazwyczaj stają się orędownikami jego prac fotograficznych. Modelami są najczęściej aktorzy, którzy – pozując mniej lub bardziej odważnie – zawsze wygrywają lekkością bijącą z każdej fotografii. A reżyser-fotograf? Obsesyjnie przywiązany do gry światłem bawi się miejscem i sytuacją, oscylując między techniką czarno-białą a kolorową. W rezultacie mamy scenę iście teatralną: każde ciało opowiada jakąś historię, daje początek jakiejś idei – dla reżysera jednak najważniejsza pozostaje wyobraźnia”.
__________________________


Koncert SounDrama Studio
19 listopada (wtorek), godz. 19.00
Scena Margines, bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie Teatru

Grupa założona w 2003 roku przez charyzmatycznego reżysera, aktora i muzyka – Władimira Pankowa. Koncerty SounDramy stanowią fenomenalne połączenie muzyki, spektaklu teatralnego i artystycznego performance’u, tworząc oryginalną syntezę sztuki. Aktorzy stają się muzykami, muzycy dają popis aktorskich improwizacji. W warstwie czysto brzmieniowej dominuje istne szaleństwo: od klasycznych konstrukcji w rodzaju poezji śpiewanej, przez etniczne brzmienia i folk, po operę i ostry rock.
_________________________


Warsztaty aktorskie Pankowa
pokaz specjalny: 23 listopada (sobota), godz. 21.00, Scena u Sewruka
wstęp wolny

Pokaz będzie finalnym punktem warsztatów aktorskich prowadzonych podczas Festiwalu przez Władimira Pankowa. Same zajęcia skoncentrują się na kontrolowaniu ciała i mowy oraz na budowaniu aktorskich etiud.
__________________________


Czy Władimir Putin wydaje „obiady czwartkowe”?
22 listopada (piątek), godz. 17.00,
Foyer Dużej Sceny, bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie Teatru

Spotkanie poświęcone relacjom między sztuką a władzą. O teatrze rosyjskim krążą mity i legendy, o Putinie – jeszcze większe. Czy Władimir Władimirowicz kocha teatr, dając jakieś szczególne (realne bądź pozorowane) dowody swego uczucia? Czy „obiady czwartkowe” są dzisiaj wabikiem władzy, która chce mieć artystów po swojej stronie? W spotkaniu wezmą udział m.in.: Władimir Pankow, reżyser i aktor oraz Agnieszka Lubomira Piotrowska, tłumaczka literatury rosyjskiej.
___________________________


Wszystkie spektakle będą tłumaczone na język polski.
__________________________
Bilety i karnet (100 zł.) na spektakle do kupienia od 22 października w kasach Teatru Jaracza, ul 1 Maja 4, tel +48 89 527 39 15, e-mail: kasa@teatr.olsztyn.pl oraz w Aura Centrum Olsztyna al. Piłsudskiego 16.
Rezerwacje na stronie www.teatr.olsztyn.pl i www.demoludy.art.pl
Bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasach od 22 października. __________________________


REPERTUAR

19 listopada (wtorek), godz. 18.00, Foyer Dużej Sceny
Zdarzenia i ciała – wernisaż fotografii Radu Afrima (Rumunia)

19 listopada (wtorek), godz. 19.00, Scena Margines
Koncert SounDrama Studio (Rosja)

20 listopada (środa), godz. 17.00, Scena Margines
Czytanie performatywne: Izabela Filipiak „Moje życie królicze” (Polska)
reż. Małgorzata Warsicka

20 listopada (środa), godz. 19.00, Scena Kameralna
Teatr na Zabradli (Czechy)
Dora Viceníková „Korespondencja V+W”
reż. Jan Mikulášek

21 listopada (czwartek), godz. 17.00, Scena Margines
Czytanie performatywne: Michaela Zakut’anská „Janosik (007)” (Słowacja)
reż. Adriana Totiková

21 listopada (czwartek), godz. 19.00, Duża Scena
Teatr im. Józefa Katony (Węgry)
„Musik, musikk, musique”
reż. Réka Pelsőczy

22 listopada (piątek), godz. 17.00, Foyer Dużej Sceny
Czy Władimir Putin wydaje „obiady czwartkowe”?
Spotkanie poświęcone relacjom między sztuką a władzą. Wstęp wolny.

22 listopada (piątek), godz. 19.00, Scena Kameralna
Teatr Narodowy (Rumunia)
Lia Bugnar „Dziewczyna z kina Tęcza”
reż. Lia Bugnar

23 listopada (sobota), godz. 17.00, Scena Margines
Czytanie performatywne: István Tasnádi „Cyber Cyrano” (Węgry)
reż. Ula Kijak

23 listopada (sobota), godz. 19.00, Scena Kameralna
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi (Polska)
Jarosława Pulinowicz „Marzenie Nataszy”
reż. Nikołaj Kolada

23 listopada (sobota), godz. 21.00, Scena u Sewruka
Warsztaty aktorskie Władimira Pankowa (pokaz specjalny)


Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 oraz Budżetu Państwa.