czwartek, 13.12.2018

Spektakle

David Harrower

Scena MarginesNOŻE W KURACH

Premiera: 20.04.2010

Reżyseria: Weronika Szczawińska
Tłumaczenie: Piotr Sommer
Występują:
Milena Gauer - Kobieta
Grzegorz Gromek - Oracz
Grzegorz Sowa (gościnnie) - Młynarz

Realizacja: opracowanie tekstu: Weronika Szczawińska
scenografia: Izabela Wądołowska
projekcje video: Aleksander Grzebalski


czas trwania: 1:00




Co to jest „pole”? Czarny, wyznaczony obszar ziemi, czy też może litery układające się w językowy znak? Czy kobieta jest jak pole, czy też może być polem? Co wspólnego ma księżyc z serem, słowo „kałuża” z kałużą, imię z osobą, która je nosi?



NOŻE W KURACH





Pytania te, dręczące bohaterów sztuki Davida Harrowera, pomimo swojej pozornej niewinności dotykają problemu podstawowego dla nas wszystkich – uwikłania w język .




Bohaterowie Noży w kurach początkowo poruszają się w świecie prawd pozornie prostych, w świecie nazwanym i oswojonym, gdzie wszelka inność jest groźna, a pytania zbędne. Utopijne pragnienie ponownego zespolenia się z rzeczywistością zmysłową, która stawia opór słowom, pozostaje jedynie melancholijnym wspomnieniem. Kobieta i Oracz, małżeńska para, dokładają wszelkich starań, aby porządek świata został podtrzymany. Wystarczy jednak chwila nieuwagi, wytrącenia z codziennej rutyny, aby rzeczywistość wywróciła się na nice, ujawniając swój zagadkowy charakter. Słowa odklejają się od rzeczy, wiedza przestaje być tożsama z widzeniem świata takiego, jakim jest. Wizyta u Młynarza, zadającego niewygodne pytania, utwierdza Kobietę w jej poszukiwaniach. Stworzenie świata musi dokonać się na nowo, poza ustalonym porządkiem nazywania i mówienia. Noże w kurach to oszczędny, acz przewrotny dramat – posługując się figurą emocjonalnego trójkąta prezentuje tęsknotę za światem, w którym istnieją alternatywne formy ekspresji, w którym język – wyznaczający granice naszego świata i jednocześnie od świata odcinający – nie stanowi przeszkody dla pełnego zaistnienia na własnych zasadach. Tekst Harrowera potraktować można jako historię o próbie ucieczki z zaistniałego porządku, wywrotowy dramat dydaktyczny – edukowana przez wszystkich kobieta pokazuje językowi język, staje się wirusem, który już na zawsze zaburzy kody i znaki. Noże w kurach to pretekst dla teatralnego eksperymentu, poszukiwania nowych form, radykalnego ucieleśnienia słowa w procesie tworzenia rytmiczno-plastycznej instalacji.

Galerie zdjęć ze spektaklu


Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 oraz Budżetu Państwa.